Glitterhouse Records
sehr guter Zustand
Stell dir vor J.J. Cale und Tony Joe White nehmen eine 45 rpm Single auf und du spielst sie auf 33 ab. Dann hast du Ramsay Midwood.
Wenn ich mich recht erinnere, dann war ich mit Neal Casal und seinem Manager Gary Waldman unterwegs zu Big Pink, als letzterer eine Cassette in den Schlund des Players in Neal's Chevelle warf. Ramsay Midwood, der sei mit dem Fahrrad durch halb Los Angeles gefahren, um ihm das Tape zu liefern, erzählte Neal amüsiert. Ich habe direkt angebissen und wir haben das Album schließlich auf meinem damaligen Label Glitterhouse veröffentlicht.
Schon irgendwie einzigartig swampy und ausgeruht erinnert mich das Debüt ein wenig an die Einzigartigkeit von J.J. Cale. Und ein wenig an Tony Joe White. Oder wie Chris Smither auf halber Geschwindigkeit. Natürlich out of print. Kann ich jeden Tag hören.
Seit Jahren versuche ich Ramsay zu überreden, dass ich das Album auf Vinyl veröffentlichen darf. Klappt nicht. Mittlerweile steht er hinter der Bar (und auch oft auf der Bühne) von Sam's Town Point, einer Kneipe am Rande von Austin, Texas.
„Originally released in 2000 on the German Glitterhouse label, Shoot Out at the OK Chinese Restaurant draws deep from two American wells. Traditional music nourishes these performances, but so does that part of American culture that produces idiosyncratic, somewhat twisted individualists. In a laconic drawl that recalls both Woody Guthrie and Levon Helm, Midwood projects an ageless, enigmatic quality; like Leon Redbone, he might be a prematurely rustic twentysomething, a crotchety yet poetic septuagenarian, or anything in between. Vivid images fill his lyrics and drift over shambling tracks marked by banjo plucks, beat-up old pianos, and other garage-sale relics. His songs offer romantic insights based on distant experience ("Feed My Monkey,"), bits of aphoristic wisdom fashioned as koans from a Dust Bowl Buddha ("Grass'll Grow"), reflections on redneck bravado ("Monster Truck,") and stream-of-consciousness ramblings that seem more wise than coherent ("Alligator's Lament.") Perhaps his most compelling lyric, "Spinnin' on a Rock," documents the murderous fantasy of a laid-off dockworker in couplets more reminiscent of a playground game. In one song, Midwood advises listeners to hear him out with the wry line, "Take a tip from a real smart feller." That's a suggestion worth listening to, given the broken-down brilliance of this debut.“ (Allmusic Guide 4 stars)